Vilken marknadsföring ger bäst ROI?

Ja det är som att säga, hur långt är ett snöre? Men för att försöka svara på frågan nu när du ändå är här, anser vi på WeeMedia Webbyrå Göteborg att du bör lägga dina pengar på intressant innehåll.

Du kan aldrig skapa förtroende genom bara utseende eller fräcka funktioner. Det är klart att det kan vara roligt ett tag men i det långa loppet handlar det om omtanke. Kunderna vill bli förstådda, vill bli sedda och hjälpta på vägen. Idag googlar man om allt och inget. Konsumenten idag är välutbildad. Hen vet vad hen vill ha och det gäller för dig att knuffa dem i rätt riktning. och det kan du endast göra med ett intressant innehåll.

Utan ett intressant innehåll blir vi fort uttråkad och eftersom vi vet att det bara är att klicka sig tillbaka till Google för att hitta en bättre källa, har vi heller inte tålamod särskilt länge.

Så vad är ett intressant innehåll?

Ett intressant och engagerande innehåll är när du utbildar eller inspirerar läsaren/tittaren/konsumenten. Hen är på din webbsida för att lära sig något. Du som har läst ända hit är förmodligen intresserad av rubriken, vilken marknadsföring ger bäst ROI, och du väntar nu på svaret. Just nu håller jag på att utbilda/inspirera dig om att lägga dina penga på rätt saker. Förhoppningsvis tycker du det är intressant och förhoppningsvis ger det dig idéer om hur du själv kan skapa intressant innehåll för dina kunder.

Vad ska jag då lägga pengarna på?

Kort och gott, film. Film är det medie som engagerar mest och som skapar känslor. Och vi köper ju från våra känslor. En skrämmande siffra är att vi spenderar ca 4 timmar per dag av att titta på TV. Det beror på att den rörliga bilden fängslar oss på ett sätt inget annat medie kan göra.

Vad ska min film handla om då?

Det är en svårare fråga. Hur kan du inspirera dina kunder? Hur kan du utbilda dem? Kan du spela in dig själv och bara prata från hjärtat? Prata om problemområden som din produkt eller tjänst löser. Kan du demonstrera hur din produkt fungerar och hur man använder den? Kan du samtala med någon du känner samtidigt som intervjun blir filmad? Fundera på det. Filmen på den här sidan är 2 år gammal. I två år har jag pratat om hur viktigt det är med film som marknadsföring. Ändå är det relativt många som inte börjat använda film ännu.