Vi pratar ofta om algoritmer, räckvidd och strategi. Men ibland glömmer vi det mest grundläggande: konsekvens.
Och det gäller inte bara sociala medier – det är en universell regel i livet.
Dyker du inte upp på jobbet i tid? Då börjar folk undra om du tar det på allvar.
Hör du inte av dig till vänner på länge? Då rinner relationen ut i sanden.
Missar du att vårda din kärleksrelation? Då skaver det till slut.
Och kollektivtrafik – tänk om bussar och tåg inte kom på utsatt tid. Samhället skulle haverera.
Samma sak gäller ditt varumärke online.
Att synas konsekvent är viktigare än att synas perfekt.
Det är det vi ska prata om här.
Innehåll
Perfektion är det största hindret
Många postar inte för att det “inte är helt klart än”.
Det ska filas, justeras, göras om.
Men vet du vad? Perfekt blir aldrig klart.
Jag brukar säga:
“Perfect is the enemy of good.”
eller…
“I settle for done because perfect never gets done.”
Och det stämmer.
Det är bättre att få ut något som är 80 % än att aldrig posta något alls.
Det är lite som att en konstnär fortsätter måla på en tavla för att “det kan bli lite bättre” – till slut har de målat sönder hela verket.
Perfektion kan kväva hela processen.
Konsekvens bygger förtroende
När du syns ofta händer något hos dina följare.
De vänjer sig vid dig.
De känner igen dig.
De vet att du dyker upp, bjuder på något värdefullt och finns där över tid.
Det är så relationer byggs.
Och det är så förtroende växer.
Det finns ett uttryck som heter “KLT”:
Know You – Like You – Trust You
Först lär man känna dig, sen börjar man gilla dig, och till slut litar man på dig.
Det sker inte genom ett enstaka “perfekta” inlägg – det byggs genom kontinuitet.
Algoritmerna gillar också konsekvens
Plattformarna prioriterar det innehåll som håller folk kvar.
Det är deras affärsmodell.
Så när du postar regelbundet, ger värde, får engagemang – då belönas du med mer synlighet.
Men om du bara dyker upp då och då, eller pausar i flera veckor, så hamnar du längre ner i flödet.
Algoritmen vill ha creatörer som matar plattformen med innehåll. Och det behöver inte vara perfekt – det behöver bara vara Good Enough.
“Halvbra” för dig är ofta superbra för andra
Vi som skapar innehåll ser ofta våra egna brister.
“Det där ljuset var inte optimalt”, “jag snubblade på ett ord”, “jag glömde ta upp den där poängen…”
Men för mottagaren – som inte är expert på det du gör – är det ofta superbra.
De hör något nytt, får ett perspektiv, får hjälp.
Och det räcker. Mer än så.
Utveckling kräver upprepning
Vill du se resultat? Då behöver du träning.
Och det gäller även i sociala medier.
Precis som att du inte bygger muskler utan att gå till gymmet regelbundet – bygger du inte varumärke utan att synas ofta.
Att vara konsekvent skapar utveckling, både i din närvaro och i din förmåga att uttrycka dig, inspirera och sälja.
Så hur gör du det hållbart?
Jag vet att du som företagare inte alltid har tid att skapa nytt.
Därför rekommenderar jag starkt att du:
- Schemalägger ditt innehåll
- Återanvänder det du redan skapat
- Fokuserar på tidlöst innehåll (evergreen content) som funkar i dag, om tre månader – eller tre år
Det gör att du kan vara konsekvent utan att stressa.
Avslutande tips
När du skapar innehåll – fråga dig själv:
- Löser jag ett problem eller väcker jag en tanke?
- Behöver det verkligen vara perfekt – eller är det good enough?
- Kommer det hjälpa någon att ta ett litet steg framåt?
Om svaret är ja – publicera det.
Det är så du bygger närvaro, förtroende och affärer.