Om du är som jag – egenföretagare – då vet du att vi har många bollar i luften. Vi ska fixa marknadsföring, sälj, kundmöten, administration, offerter, fakturor… listan tar aldrig slut. Och mitt i allt det där ska vi dessutom vara aktiva i sociala medier och skapa content.
Jag insåg ganska tidigt att jag inte har tid att producera nytt innehåll hela tiden. Därför började jag jobba med något som verkligen förändrade mitt sätt att tänka: tidlöst innehåll, eller som det ofta kallas – evergreen content.
Vad är tidlöst innehåll / evergreen content – och varför är det guld för oss företagare?
Evergreen content är innehåll som håller oavsett årstid, lansering eller trend.
Det är innehåll som funkar idag, som funkade för tre år sedan, och som kommer att funka om tre månader – eller tre år.
Det är inte beroende av att du hela tiden är aktuell med senaste nytt eller nya produkter.
Och för mig, som har intensiva perioder där annat än content måste gå först, så har det här varit guld. Det ger kontinuitet i flödet – även när livet kör på i 180.
Vilket innehåll fungerar som evergreen?
Det absolut bästa evergreen-innehållet handlar ofta om problem. För problem förändras inte så snabbt – lösningarna kanske gör det, men själva problemen består.
Så ställ dig själv frågan:
Vilka frågor får du ofta från kunder?
Vilka missförstånd, rädslor eller osäkerheter kan du reda ut?
Vilken kunskap har du som faktiskt hjälper, även utan att kunden köper något direkt?
Skapa content kring det – det blir både inspirerande och utbildande. Och det positionerar dig som expert.
Skapa en bas av innehåll du kan bygga vidare på
När jag tog beslutet att börja jobba mer strategiskt med mitt innehåll, så gjorde jag så här:
Jag bokade en dag eller två, spelade in massa videos och skrev texter. Sedan schemalade jag allt med hjälp av ett program som kunde återpublicera innehåll med jämna mellanrum.
Och det bästa är: ingen märker att det återanvänds.
Det kommer hela tiden nya följare som ser det för första gången – och de som redan sett det tänker inte på det.
Spara tid med smart återanvändning i flera format
Ett tips: krångla inte till det.
Självklart, det är fint om man kan anpassa content för varje plattform. Men som företagare har man sällan tid med det. Så ta det du har – och använd det så brett du kan.
Ett exempel:
Den här artikeln började som en ljudinspelning. Jag pratade in den, lät ChatGPT renskriva.
Nu kan den bli:
-
Ett blogginlägg på hemsidan
-
En artikel på LinkedIn
-
Ett inlägg på Instagram och Facebook
-
Ett nyhetsbrev
-
En video eller story
Ett innehåll – flera användningsområden.
Evergreen + personlighet = innehåll som säljer utan att sälja
Här kommer den magiska formeln:
Evergreen content + din personlighet = innehåll som bygger förtroende.
Om du presenterar det du kan med din röst, med din energi, utan manus, utan att försöka vara någon annan – då känner folk det. Och då litar de på dig.
För det är skillnad på att skriva en text som säger att du kan något, och att faktiskt höra dig prata om det. Det märks direkt om någon vet vad de pratar om. Och det är där du vinner.
Så mitt råd: Skapa tidlöst innehåll. Återanvänd det. Och skäms inte.
Det är inte slött – det är smart.