Så skapar du ett personligt varumärke – med bara din mobil

När vi pratar om att bygga ett personligt varumärke så handlar det inte om att allt måste se perfekt ut. Självklart kan en snygg produktion ge ett extra lyft – precis som när du klär upp dig för en fest. Men tänk istället på det som att bjuda hem dina bästa vänner: De kommer inte för att du klär dig snyggt. De kommer för vem du är. De kommer för din energi, din närvaro och din personlighet.

På samma sätt fungerar det med ditt personliga varumärke. Det är du som är varumärket. Det är din energi, din kunskap och din personlighet som bygger förtroende – inte vilken kamera du använder.

Och därför räcker det alldeles utmärkt att komma igång med bara mobilen.

Mobilen är allt du behöver

För att starta behöver du inte en massa teknik. Din mobil räcker långt.

Fokusera på tre saker:

    • Se till att det är lugnt omkring dig, så att bakgrundsljud inte stör inspelningen.

    • Använd ett fönster för ljus – naturligt dagsljus är fantastiskt, särskilt om det är lite molnigt. Undvik starkt solljus rakt på och ha aldrig fönstret bakom dig.

    • Välj en neutral bakgrund och undvik starka taklampor som skapar konstiga skuggor.

Vill du förbättra ljudet kan du använda enkla AI-verktyg som justerar och renar ljudet automatiskt. Men det är inget du måste tänka på från början.

Din energi är viktigare än tekniken

När du står framför kameran handlar det om din energi. Jag brukar säga att du ska lägga på 20–30 % extra av den energi du naturligt har. Tänk dig att du pratar med någon som är både lite döv och blind – du behöver bli tydlig, använda ansiktsmusklerna, prata tydligare, använda rösten och kroppsspråket.

Det handlar inte om att överdriva, utan om att göra dig själv levande framför kameran.
Tänk också på situationen som om du stod på en scen och hade en grupp trötta ungdomar framför dig – du måste fånga deras uppmärksamhet. Det kräver engagemang.

Gör korta videos – ofta

Sikta på korta, innehållsrika videos, istället för att försöka skapa en lång och perfekt film.

När du gör kortare videos:

    • Syns du oftare

    • Kan du hålla fokus på ett ämne åt gången

    • Får du publiken lättare att ta till sig det du vill säga

En lång video kan se snygg ut, men om tittarna bara ser första delen missar de resten av budskapet.
Bättre att dela upp och skapa små filmer där varje del är värdefull.

Börja enkelt – förbättra efterhand

Det viktigaste är att du kommer igång.
Om du känner till exempel att textning är ett hinder så är det bättre att publicera videon utan undertexter än att den inte blir publicerad alls.

Och vill du lära dig ännu mer om hur du skapar video snabbt och enkelt med mobilen, så har jag en gratis videokurs där du får allt du behöver veta i 18 korta och konkreta lektioner. KLICKA HÄR
Du behöver inte ens registrera dig – det är bara att börja.

Så här får du in video i din innehållsstrategi – utan att det tar över din vardag

Fredrik Westerstad

En idéspruta och problemlösare med många bollar i luften. Har länge jobbat med film, webb och internetmarknadsföring och fokuserar nu på att utbilda och vägleda företag i denna digitala djungel som finns där ute. Driver egna e-handelprojekt. Gift, 3 barnsfar, fotbollstränare och nyförälskad i innebandy.

Du kanske är intresserad av följande?