Nå topp 3 för sökordet Webbyrå Göteborg | Inledning

WeeMedia Webbyrå Göteborg hjälper dig med er Geo-Seo. Geo-Seo står för lokal sökmotoroptimering där målet är att få ert företag bland de tre första företagen på Googles Karttjänst. Det här det första inlägget i målet att ta företaget, WeeMedia Webbyrå Göteborg, till topp 3 för just sökordet ”webbyrå Göteborg”. Kommer vi att lyckas? Följ oss och se hur det går.

Bakgrund

Idag söker många på Google efter produkter och tjänster i sin stad. Vill man t ex ha en webbyrå i Göteborg så tycker Google att man ska få det och inte en webbyrå i Västerås. För att presentera de företag som är mest lämpade för sökordet, tittar Google på ett antal olika (viktiga och mindre viktiga) parametrar. Jag kommer optimera samtliga dessa parametrar för att till slut (så snabbt det bara går) blir ett av 3 företag som presenteras för sökordet ”webbyrå Göteborg”. Så vad kommer vi att jobba med?

Hemsida

För det första måst ni ha en hemsida som är sökmotorvänlig. Jag rekommenderar alla att använda WordPress. ca 27% av alla världens webbplatser gör detta. Varför?

  1. Den är gratis. Du installerar en ny wordpress-webbplats på bara några minuter.
  2. Den är sökmotorvänlig. I och med att wordpress är världens vanligaste CMS så har Google stenkoll på hela plattformen och kan enkelt sortera alla filer mm.
  3. Plugins/Tillägg. Det finns 100 000-tals tillägg som kan förvandla en enkel blogg till, en kraftfull webbshop, en social plattform, onlinebokningssystem eller en företagsdatabas. Listan kan göras lång.
  4. Om du inte är teknisk bevandrad och får hjälp med din hemsida idag så kan du vara lugn om samarbetet mellan er går i stöpet. Det finns bara i Göteborg 100-tals wordpressexperter som kan hjälpa dig utan någon längre genomgång.

Hemida Webbyra goteborg wordpress
Strategin här är att skriva blogginlägg med vårt lokala sökord så mycket det bara går. Men märk väl. Vi vill inte skriva dåliga inlägg bra för att vi måste. Vi vill ge våra läsa bra innehåll med ett högt värde. Vi vill inspirera, utbilda och knuffa våra följare närmare mot ett ev köpbeslut. Jag vet inte hur Google gör men de är väldigt, väldigt duktiga på att läsa av innehåll och hur besökare interagerar med innehålet och är det något seo-tricks som fungerar nu så kan ni vara säkra på att Google inom en snar framtid synar dina kort.

Https är ett plus

Https betyder att din webbplats hanteras med en säker kryptering. Tidigare är det bara webbshopar som behövt detta p g a säkerheten med kortbetalningar, men nu så finns det även indikationer på att om din hemsida har SSL certifikat, alltså om hemsidan börjar på https:// istället för http://, så är det bra för er sökmotorplacering. Jag måste erkänna att jag är ute på djupt vatten här. Jag är ingen som helst expert inom detta område. Jag valde Oderland webbhotell här i Göteborg som kan erbjuda SSL-certifikatet gratis.

Strukturerad data

Strukturerad data is the shit. Ärligt tala så är jag inte 100% insatt på hur detta fungerar. Jag vet bara att det fungerar. Med strukturerad data hjälper vi Google att kategorisera och strukturera vår företagsinformation mm. Är vi smarta här använder vi vårt sökord och på så sätt förstärker vår hemsida och vårt företag inom vår nisch, Webbyrå Göteborg (Här fick jag in sökordet rätt bra va?). Strukturerad data tillsammans med Google my Business är ett måste när du jobbar med lokal sökmotoroptimering. Vi får väl se.

Jag köpte ett tillägg till vår egen webbplats som hjälper mig med att få in all strukturerad data i rätt format så jag behöver inte bry mig om något av det tekniska.

Google My Business

För att överhuvud taget bli placerad i Googles kartfunktion, krävs att ni registrerar ert företag på Google My Business. Här fyller ni i så mycket det bra går. Adress, telefonnummer, öppettider, bilder och filmer (kopplas ihop med ert Youtubekonto)

Notera: Adressen måste verifieras och det kan ta några veckor, men när den är det så har du klivit flera steg i rankingen hos Google. Att ha en verifierad adress är en oerhört viktig parameter för Google framförallt när du jobbar med lokal sökmotoroptimering. Varför? Jo den talar om att ditt företag finns på orten vilket liksom är grunden för hela projektet.

Recensioner

Recensioner tror jag på och det tror Google på också. Recensioner skulle jag vilja påstå är den faktor som väger tyngst. Gå bara till dig när du ska välja hotell. Du som företag ska givetvis utnyttja recensioner. Men du ska inte tro att dina kunder självmant går in och skriver en recension. Förutom då när de är missnöjda. Då är risken större. Nej du måste fråga dem och är de nöjda med dig kommer detta inte vara några problem. Tips: Se vilka sökord som används i din bransch och be kunderna flika in dem i sin recension. T ex om någon av Weemedias kunder skulle skriva en recension kan det se ut så här – ”Vi är mycket nöjda med Weemedia webbyrå Göteorg”. Eller ”Jag letade efter en webbyrå i Göteborg och hittade Weemedia…”

Sociala Medier

Sociala medier är idag ett måste att ha för dig som företag. Precis som med recensioner är Sociala medier en plats ditt man går för att få reda på lite mer om ert företag och se om det är trovärdigt mm. För Weemedias huvudsökord, Webbyrå Göteborg, som riktar sig åt företag kan det vara lite svårt att nå fram på t ex facebook och instagram, men vi har valt att här fokusera på vår värdegrund som handlar om att ge. Vi får väl se hur det går.

Youtube

Youtube är liksom hela grunden till varför jag startade Weemedia Webbyrå Göteborg. Film är det jag jobbar med mest och det format som passar bäst med Youtube är korta, innehållsrika, inspirerande och utbildande filmer. Allt det här vi pratar om kan sammanfattas med buzzordet Content Marketing som betyder innehållsmarknadsföring. Alltså det är innehållet som står för värdet inte utseendet. Strategin med sökordet Webbyrå Göteborg är att göra videos som utbildar dig som läser detta. Jag kommer gå igenom t ex, hur man lägger till sitt företag på Google My Business, vilken hemsideverktyg man ska välja, hur man jobbar i sociala medier mm och alla videos ska taggas upp med Webbyrå Göteborg.

Facebook

Beroende på om du riktar dig till privatkunder eller till företagskunder, kan du få lätt eller svårt att nå ut till din målgrupp via Facebook. Alla finns där men när det handlar om B2B så blir det svårare att skapa engagemang. Försök att hitta ett underhållande sätt att visa upp ditt företag på. Det är underhållning vi vill ha på Facebook så en tråkig företagspresentation går fett bort. Men hur du än gör, uppdatera regelbundet. Lägg ut en bild när du är på mässa, skapa tävlingar, berätta om ett projekt eller uppdrag du tycker är roligt. Dina framtida kunder kollar upp dig så gör det enkelt för dem.

Instagram

Ärligt talat så har jag inte satt mig in i Instagram ännu. Men tanken här är att lägga ut bilder med citat som styrker Weemedias värdegrund. Får be att återkomma när jag har mer kött på benen.

M v h
Fredrik Westerstad

Grundare – Weemedia Webbyrå Göteborg